General Category > Fitoterapia = ziołolecznictwo

Gryka - wykorzystanie luski gryczanej.

(1/6) > >>

Ingwer:

W ostatnim czasie rozgladam sie za materacem, poduszka z lusek gryczanych.
Mysle, ze najlepiej zdobyc oczyszczona luske gryczana, i samemu wykonac odpowiedni materac.  :)

Ponizsze informacje sa zebrane "przy okazji"  poszukiwan ...

Kasze gryczana nie kazdy  lubi... wszyscy z pewnoscia znamy ja dobrze,
a w sumie - co wlasciwie o niej wiemy ?
Poczatki uprawy gryki siegaja 3000 lat.
Poczatki zastosowania lusek gryki wywodza sie z tradycji Japonii.
W Polsce rejonem najwiekszych upraw gryki jest Janow Lubelski.
Ale ojczyzna gryki jest Azja srodkowa i wschodnia.
Jest roslina miododajna, posiada bardzo intensywny zapach. Posiada wysoka wartosc odzywcza, jest slabo zakwaszajaca,
zawiera rutyne (vit P), witaminy z grupy B, mikroelementy.
Nasionko jest magazynem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych,tokoferoli (witamina E).
Zawiera bezglutenowe bialko. Maka gryczana nie nadaje sie do pieczenia ciast, chleba.
Mozna jej natomiast  uzyc do blinow i nalesnikow.
Warto wiedziec, ze kasza gryczana biala, posiada wiecej walorow zdrowotnych niz ciemnea - palona.
Liscie gryki stosowano na wrzody, ciezko gojace sie rany, czyraki.
Proszek z suszonych lisci leczyl oparzenia.Natomiast problemy skorne uleczaly cieple oklady z kaszy gryczanej.
Wyciagi z roslinki gryki obnizaja poziom cukru i cholesterolu.
Maka gryczana, podobnie jak maka z cieciorki, nadaje sie do mycia calego ciala.
Cialo po umyciu ta maka jest gladkie, i bardzo istotna rzecz - maka gryczana nie wysusza skory.

Musze przyznac z zadowoleniem, ze przepis podany przez Mire -
na mycie wlosow maka z cieciorki, po nalozeniu kompresu z oleju kokosowego z cytryna, daje swietne wyniki.  ;D
Robilam ta kuracje juz trzy razy, wlosy sa bardzo ladne i odczucie na skorze glowy jest bardzo przyjemne.

Osobiscie jestem zainteresowana bardziej luska z gryki, jest bardzo elastyczna i lekka.
Poprzez swoj prozdrowotny sklad ma dzialanie lecznicze, wywiera korzystny wplyw
na prace trzustki, ma znaczenie w profilaktyce p/nowotworowej,
przeciwdziala choroba serca, ponadto ma duze zastosowanie w rechabilitacji
i pielegnacji osob dlugotrwale lezacych. Dziala p/roztoczowo.
Ma zastosowanie takze przy wszelkiego rodzaju bolach, nerwobolach, bolach psychosomatycznych...

Materace z luski gryki charakteryzuja sie bardzo niskim poziomem wilgotnosci -
dlatego sa najodpowiedniejsze dla majacych problemy reumatyczne i zwyrodnieniowe.
Luska gryczana uzupelnionia nasze biopole w  jony ujemne, co dla mnie osobiscie
jest nie bez znaczenia. Materacyk nie nagrzewa sie, jest zawsze chlodny.
Ksztaltue sie pod ciezarem ciala, jak nadmorski piasek.
Jedynie, to co mozna przeczytac, -  podczas lezenia na nim, przy kazdym ruchu - szelesci.
Lecz uwazam, ze swiadomosc tylu zalet pomoze "przyzwyczaic sie" do tego odglosu.

Jestem bardzo ciekawa, czy ktos z Was ma juz jakies doswiadczenie z tego typu materacem?
A moze ktos z Waszego grona znajomych ?

Jesli kogos temat bardziej interesuje, mozna jeszcze poczytac - dosc dobre opracowanie:
http://www.zdrowylink.pl/zdrowie/luska-gryczana

ineslik:
To ładny artykuł. Opisałaś swoje przygody , nawet zadałaś pytanie. Podobasz mi się od tej strony. Tylko od tej strony.

Sama jem dużo gryki, dodaję ją do chleba. Pogląd, że nie nadaje się do wypieków jest błędny  - pisał to pewnie ktoś, dla kogo ciast ma być przede wszystkim puszyste. Puszystości mąka z gryki nie doda.

Ingwer:
Inez - thx za szczerosc...

--- Cytuj ---Podobasz mi się od tej strony. Tylko od tej strony.
--- Koniec cytatu ---
Przykro mi, ale nie jestem Toba zainteresowana... :o :D
A o pieczeniu ciast - kazdy moze lubic cos innego...Ameryki nie odkrylas,
ja napisalam, ze nadaje sie tylko do nalesnikow i blinow.(nie potrzebuja puszystosci. :P)
I jesli sie nie myle - zadnych przygod nie opisywalam.  ;)

Basia:

--- Cytat: Ingwer w Grudzień 09, 2011, 08:22:25 pm ---I jesli sie nie myle - zadnych przygod nie opisywalam.  ;)

--- Koniec cytatu ---

To o myciu głowy za radą Miry, to może i nie przygoda, ale przynajmniej jakieś doświadczenie na własnej skórze (to jest włosach).

Mam prośbę - wstaw ten fragment do Twojego wątku o włosach, dobrze?
Pozdrowienia :-)

ineslik:
znalazłam takie wyniki badań kaszy grycznej

--- Cytuj ---2. Dominującym związkiem przeciwutleniającym we wszystkich badanych produk-
tach była rutyna. Największą jej zawartość odnotowano w ziarniakach gryki po
prażeniu, natomiast najmniejszą w kaszy gryczanej całej. Proces prażenia wpłynął
na wzrost zawartości rutyny w gryce.

--- Koniec cytatu ---
www.pttz.org/zyw/wyd/.../08_Dziedzic.pdf
dziwne, na zdrowy rozum  słuszny jest pogląd Ingwer o wyższości kaszy bladej.

Nawigacja

[0] Indeks wiadomości

[#] Następna strona

Idź do wersji pełnej