Autor Wątek: Bursztyn - jak sprawdzić?  (Przeczytany 1761 razy)

Offline qwerta

• Dużo Pisze
Bursztyn - jak sprawdzić?
« dnia: Grudnia 23, 2020, 21:18:22 »
Nie mogłam znaleźć odpowiedniego działu, więc piszę tutaj. Kupiłam drobny bursztyn na nalewkę. Jak mogę sprawdzić, że to faktycznie jest bursztyn, a nie np. jakiś plastik? Niby jest dość zróżnicowany kolorystycznie, są kawałki przezroczyste i nieprzezroczyste, jasne i ciemne, matowe i błyszczące, ale jak rozcieram go w dłoniach, to jakoś nie czuję zapachu żywicy. Jak podpaliłam 1 kawałek, to się nieco stopił i palił się płomieniem w zwykłym kolorze, takim jak pali się np. drewno czy świeca, a zapach też nie wydawał się żywiczny, tylko właśnie jakby trochę trącał plastikiem, no ale nie wiem. Kawałeczek też nadgryzłam i nie czułam żadnego smaku. jest dość kruchy i łatwo go pogryźć. Nie wiem czy tak powinno być, nie znam się na bursztynach... Jest jakiś test, który pozwoli to odróżnić?

Offline Basia

• Płytki nurek
  • Global Moderator
  • Dużo Pisze
Odp: Bursztyn - jak sprawdzić?
« Odpowiedź #1 dnia: Grudnia 25, 2020, 12:34:05 »
Podpal kawałeczek i powąchaj. Jeśli będzie zapach żywicy, to bursztyn, jeśli plastik, to zapach będzie zupełnie inny.

Napisałaś, że surowiec jest bardzo różnorodny w odcieniu i przezroczystości. To jest plus.

Pozdrowienia :-)

Offline qwerta

• Dużo Pisze
« Odpowiedź #2 dnia: Grudnia 25, 2020, 12:54:30 »
No właśnie nie mam pojęcia, jaki zapach ma palona żywica, a ten z bursztynu jest dla mnie dziwny i trudny do zidentyfikowania. Czuję głównie dym i coś jak benzynę, ale nie mam pewności. Mam dobry węch, ale nie jestem dobra w identyfikacji zapachów :(