Autor Wątek: Olej z OMEGA-3  (Przeczytany 2500 razy)

Offline nikt

  • Mało Pisze
  • **
  • Wiadomości: 55
Odp: Olej z OMEGA-3
« Odpowiedź #15 dnia: Listopad 16, 2018, 11:17:22 »
Przez długi czas używałam tylko oliwy z oliwek i dlatego chciałam teraz dla odmiany i niejako naprawy sytuacji używać olejów z większą zawartością omega-3

Pytanie tylko czy rzeczywiście czymś takim poprawiłabyś sytuację. Ale raczej zdajesz sobie sprawę, że omega-3 roślinne(ALA), a omega-3 z ryb to zupełnie inna bajka.

Szkoda tylko, że te z dużą zawartością omega-3 tak paskudnie smakują.
Niektóre konopne mają proporcję ok 1:1 i mi dość podchodziły. Próbowałaś go może?

W sumie może poleci ktoś jakiś naprawdę dobrej jakości tran?
To jest tylko moja opinia poparta m.in. małym researchem, ale np taki:
www.iherb.com/now-foods-ultra-omega-3-500-epa-250-dha-180-softgels/8341

Z rybami ogólnie, już chyba od dość dawna jest problem zanieczyszczeń, także może to i dobrze, że się nimi nie zajadasz.

Offline qwerta

  • Dużo Pisze
  • *****
  • Wiadomości: 587
Odp: Olej z OMEGA-3
« Odpowiedź #16 dnia: Listopad 16, 2018, 12:17:28 »
Właśnie konopnego jeszcze nie próbowałam. Miałam malutką buteleczkę, ale jako kosmetyk i jakoś nie przyszło mi do głowy, aby go posmakować.
Olej konopny ze sklepu Instytutu Włókien Naturalnych i Roślin Zielarskich ma w przybliżeniu 5:1, więc trochę słabo. Nie znam innego, pewnego źródła. Nie wiedziałam, że te proporcje mogą się tak bardzo różnić w oleju konopnym.
Odnośnie omega-3 z ryb, to tak, zdaję sobie sprawę że nie mogę go zastąpić olejem roślinnym. Właśnie dlatego szukam dobrego tranu
« Ostatnia zmiana: Listopad 16, 2018, 12:19:27 wysłana przez qwerta »

Offline nikt

  • Mało Pisze
  • **
  • Wiadomości: 55
Odp: Olej z OMEGA-3
« Odpowiedź #17 dnia: Listopad 16, 2018, 13:10:15 »
Jeśli dobrze kojarzę, to ten "tran" który podlinkowałem był dodatkowo jednym z nielicznych preparatów dla którego wiele osób raportowało, że im się właśnie tak nie odbija jak po innych.

Offline qwerta

  • Dużo Pisze
  • *****
  • Wiadomości: 587
Odp: Olej z OMEGA-3
« Odpowiedź #18 dnia: Listopad 16, 2018, 13:57:34 »
Oki, w takim razie go wypróbuję. Dzięki :)

Offline nikt

  • Mało Pisze
  • **
  • Wiadomości: 55
Odp: Olej z OMEGA-3
« Odpowiedź #19 dnia: Listopad 21, 2018, 18:29:41 »
Można w ogóle wypróbować taki zestaw Omegi-3 z urydyną.
Zestawienie odkryte na zagranicznym forum o długowieczności(longecity), w uproszczeniu pomaga wyciągnąć ile się da z omegegi, zwiększyć jej przyswajanie itd. Może pomóc m.in. na: .... na wszystko w sumie, haha. Można poczytać tu: https://www.longecity.org/forum/topic/51802-gpc-choline-uridine-dha/
Jest też wątek na polskim forum vege.
Zestaw to Urydyna UMP podjęzykowo 50 mg, ~1h po zażyciu omegi.
Do tego dobra multiwitamina z nacelowaniem na b complex + minerały.
Naturalna wit E ~500UI

Po dwóch tygodniach można wprowadzać Alpha-GPC zaczynając od małych dawek 25-50mg, do ~200 mg. Naturalnie obserwować siebie, reakcje. Ja osobiście zamiast Alphy wybrałbym Cholinę-CDP.


Offline leo

  • Dużo Pisze
  • *****
  • Wiadomości: 868
Odp: Olej z OMEGA-3
« Odpowiedź #21 dnia: Grudzień 08, 2018, 08:45:53 »
Odnośnie 1 - go linka - w wyliczeniach p. Izy jest błąd - powinno być: " do wyprodukowania 1g EPA potrzeba 20g ALA tj. 4 łyżki lnianego " ( wydajność przemiany 5% = 1/20, 1g = 20g x 1/20 ) - a to są już dawki porównywalne z dietą Budwig.

Offline irek602

  • Średnio Pisze
  • ***
  • Wiadomości: 108
Odp: Olej z OMEGA-3
« Odpowiedź #22 dnia: Grudzień 08, 2018, 11:32:46 »
Większość ekspertów twierdzi, że kwasy tłuszczowe omega-3 pochodzenia roślinnego w zupełności wystarczają nam do zachowania zdrowia, jednakże nie do końca jest to prawdą. W rzeczywistości, choć kwas alfa-linolenowy odgrywa niezwykle ważną rolę, Twoje ciało musi przekształcać go w inne podobne związki, które mają nieco inne zastosowanie.

Dzięki dodaniu dwóch atomów węgla do kwasu alfa-linolenowego w Twoim organizmie wytwarza się kwas eikozapentaenowy (EPA). Z kolei EPA przekształcany jest w eikozanoidy należące do serii III, czyli substancje, które między innymi mają działanie przeciwzapalne i chronią Twoje tętnice i serce.

Dzięki dodaniu czterech atomów węgla organizm wytwarza kwas dokozaheksaenowy (DHA). DHA odgrywa kluczową rolę w rozwoju mózgu oraz siatkówki, a także wspomaga produkcję i ruchliwość plemników.

Jednak, aby mogło dojść do tych reakcji, potrzebny jest enzym zwany delta-6-desaturazą. Niestety, wraz z wiekiem Twój organizm wytwarza jej coraz mniej.

Oznacza to, że z czasem nie jesteś w stanie już metabolizować kwasów omega-3 dostarczanych w pożywieniu. Dodatkowo sytuację pogarsza fakt, że prawdopodobnie w Twojej diecie zdecydowanie więcej jest kwasów omega-6 niż omega-3. Kwasy te konkurują ze sobą w kwestii wykorzystania delta-6-desaturazy do ich metabolizowania, więc jeśli w organizmie znajduje się dużo kwasów tłuszczowych omega-6, to zaczyna brakować delta-6-desaturazy potrzebnej do metabolizowania kwasów omega-3.

Dlatego też ważne jest, aby dostarczać organizmowi EPA i DHA w czystej postaci. W naturze występują one tylko w niektórych tłuszczach zwierzęcych (zawartych w rybach, skorupiakach), algach oraz jajach kur karmionych siemieniem lnianym. Żołądek kur jest w stanie przekształcać kwas alfa-linolenowy pochodzenia roślinnego (zawarty w siemieniu lnianym) na E
https://blog.muscle-zone.pl/kwasy-tluszczowe-omega-3/

Offline Pracownia ziół

  • Nowy
  • *
  • Wiadomości: 25
    • Pracownia ziół i zdrowej żywności
Odp: Olej z OMEGA-3
« Odpowiedź #23 dnia: Czerwiec 27, 2019, 17:45:09 »
Olej rzepakowy ma około 12 razy więcej nienasyconych kwasów omega 3 niż oliwa z oliwek. Dodatkowo posiada korzystny stosunek omega 6 do omega 3. Jest też lepszy niż lniany. Dodatkowo jest trwalszy, tańszy, łatwiej dostępny i bardziej uniwersalny.

Dla zainteresowanych jeszcze takie tabelki :) Jak widać olej kokosowy nie przedstawia się w najlepszym świetle... :)


https://zapodaj.net/772ac1d407129.png.html


https://zapodaj.net/e09017ddc88ba.png.html
Obecnie:
sklep zielarski w Legnicy
sklep z przyprawami Legnica

https://www.pracowniaziol.pl

Po godzinach szukam dalszych perspektyw :)

Offline leo

  • Dużo Pisze
  • *****
  • Wiadomości: 868
Odp: Olej z OMEGA-3
« Odpowiedź #24 dnia: Czerwiec 27, 2019, 18:17:25 »
Wszystko zależy od kryterium oceny - jeżeli bierzemy pod uwagę zawartość tylko szeroko pojętego omega-3, to racja, zgadzam się. Ale są też inne kryteria - zawartość GLA - olej wiesiołkowy, ogórecznikowy, z czarnej porzeczki na czele. Zawartość MCT - kokosowy bezkonkurencyjny. Zawartość wit. E - słonecznikowy, z zarodków pszenicy... . Wszystko zależy co, komu i do czego potrzebne :-)

Offline irek602

  • Średnio Pisze
  • ***
  • Wiadomości: 108
Odp: Olej z OMEGA-3
« Odpowiedź #25 dnia: Czerwiec 27, 2019, 18:45:43 »
olej kokosowy najlepszy tak jak i rzepakowy
https://tylkomedycyna.pl/wiadomosc/niebezpieczne-wlasciwosci-oleju-kokosowego
Doktor pisze o oleju kokosowym, tak jak wyżej, stronka się nie otwiera,
a rzepak traktowany tonami roundupu musi być zajebisty


Offline irek602

  • Średnio Pisze
  • ***
  • Wiadomości: 108
Odp: Olej z OMEGA-3
« Odpowiedź #26 dnia: Czerwiec 27, 2019, 18:55:24 »
Pracowity, potrafisz czytać ze zrozumieniem

Offline leo

  • Dużo Pisze
  • *****
  • Wiadomości: 868
Odp: Olej z OMEGA-3
« Odpowiedź #27 dnia: Czerwiec 27, 2019, 21:43:15 »
Art Doktora o kokosowym: https://rozanski.li/1253/tluszcz-olej-kokosowy-kokosfett-coconut-oil-jako-skladnik-lekw-pokarm-i-pasza-nieco-o-przemianach-tluszczw/
Dyskusyjne jest tu nie zaliczanie kwasu laurynowego do średniołańcuchowych trójglicerydów (MCT) - z tego art.: http://www.dietaketogeniczna.org/olej-kokosowy-tluszcz-mct-czy-tylko-krem-do-twarzy/  wynika że jednak to jest i działa jak MCT.

olej kokosowy najlepszy tak jak i rzepakowy
https://tylkomedycyna.pl/wiadomosc/niebezpieczne-wlasciwosci-oleju-kokosowego
Doktor pisze o oleju kokosowym, tak jak wyżej, stronka się nie otwiera


  - z podanego linka nic nie wynika - autor mógłby się bardziej wysilić - tylko rzuca hasła bez podania skąd to wytrzepał - pewnie to jego pomysły.
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 27, 2019, 22:05:10 wysłana przez leo »

Offline irek602

  • Średnio Pisze
  • ***
  • Wiadomości: 108
Odp: Olej z OMEGA-3
« Odpowiedź #28 dnia: Czerwiec 28, 2019, 12:41:54 »
Wróćmy jednak do głównych składników tłuszczu kokosowego. Kwas mirystynowy (mirystycynowy) C14, kwas stearynowy C18, kwas laurynowy C12 i palmitynowy to kwasy tłuszczowe nasycone, które w tłuszczu kokosowym stanowią nawet 87% składu.  Niewątpliwie kwasy nasycone działają hipercholesterolemicznie, czyli podnoszą zawartość cholesterolu we krwi, przyspieszają rozwój zmian miażdżycowych i wpływają proagregacyjnie (zatory). Najbardziej podnoszą poziom cholesterolu: kwas laurynowy, mirystynowy i palmitynowy. Kwas stearynowy wpływa głównie proagregacyjnie. W badaniach epidemiologicznych wykazano ścisły związek między udziałem w diecie energii z kwasów tłuszczowych nasyconych, zawartością cholesterolu we krwi i występowaniem niedokrwiennej choroby serca. Kwasy nasycone zwiększają LDL (Low Density Lipoproteins) w osoczu i zwiększają ryzyko cukrzycy typu 2 oraz choroby wieńcowej. Obecnie zaleca się utrzymywanie spożycia tłuszczów z kwasami nasyconymi na poziomie 10% energii.
Ale co się stało, że ludzie zapomnieli o tak oczywistej rzeczy? Przyznam, że nie mam pewności, gdzie zaczęło się to kokosowe szaleństwo, ale podejrzewam bardzo przychylne publikacje filipińskich naukowców. Filipiny produkują i eksportują najwięcej oleju kokosowego2, dlatego dobra koniunktura dla tego tłuszczu jest im bardzo na rękę. Niezależnie od genezy, ludzi zachęca się do jedzenie oleju kokosowego, argumentując między innymi, że zawierają on średnio łańcuchowe kwasy tłuszczowe. Żeby zrozumieć, o co chodzi, musimy znowu wrócić do podstaw chemii organicznej. Poza ilością wiązań podwójnych, również długość łańcucha węglowego kwasów tłuszczowych wpływa na ich właściwości fizykochemiczne. Natomiast za tym idą różnice w trawieniu i metabolizmie.
Olej MCT zawiera niemal wyłącznie średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe, w przeciwieństwie do oleju kokosowego, który zawiera głównie (choć nie wyłącznie) długołańcuchowe kwasy tłuszczowe. Wiele osób dosłownie pisze i mówi o oleju kokosowym jakby był on olejem MCT lub przynajmniej był do niego bardzo podobny. Tak jednak nie jest i choć różnice między nimi nie są na pierwszy rzut oka drastyczne, to są one kluczowe dla trawienia i metabolizmu obu tłuszczów.
https://www.damianparol.com/olej-kokosowy/
smacznego



Offline leo

  • Dużo Pisze
  • *****
  • Wiadomości: 868
Odp: Olej z OMEGA-3
« Odpowiedź #29 dnia: Czerwiec 28, 2019, 14:07:07 »
Wróćmy jednak do głównych składników tłuszczu kokosowego. Kwas mirystynowy (mirystycynowy) C14, kwas stearynowy C18, kwas laurynowy C12 i palmitynowy to kwasy tłuszczowe nasycone, które w tłuszczu kokosowym stanowią nawet 87% składu.  Niewątpliwie kwasy nasycone działają hipercholesterolemicznie, czyli podnoszą zawartość cholesterolu we krwi, przyspieszają rozwój zmian miażdżycowych i wpływają proagregacyjnie (zatory). Najbardziej podnoszą poziom cholesterolu: kwas laurynowy, mirystynowy i palmitynowy. Kwas stearynowy wpływa głównie proagregacyjnie. W badaniach epidemiologicznych wykazano ścisły związek między udziałem w diecie energii z kwasów tłuszczowych nasyconych, zawartością cholesterolu we krwi i występowaniem niedokrwiennej choroby serca. Kwasy nasycone zwiększają LDL (Low Density Lipoproteins) w osoczu i zwiększają ryzyko cukrzycy typu 2 oraz choroby wieńcowej. Obecnie zaleca się utrzymywanie spożycia tłuszczów z kwasami nasyconymi na poziomie 10% energii.
Ale co się stało, że ludzie zapomnieli o tak oczywistej rzeczy? Przyznam, że nie mam pewności, gdzie zaczęło się to kokosowe szaleństwo, ale podejrzewam bardzo przychylne publikacje filipińskich naukowców. Filipiny produkują i eksportują najwięcej oleju kokosowego2, dlatego dobra koniunktura dla tego tłuszczu jest im bardzo na rękę. Niezależnie od genezy, ludzi zachęca się do jedzenie oleju kokosowego, argumentując między innymi, że zawierają on średnio łańcuchowe kwasy tłuszczowe. Żeby zrozumieć, o co chodzi, musimy znowu wrócić do podstaw chemii organicznej. Poza ilością wiązań podwójnych, również długość łańcucha węglowego kwasów tłuszczowych wpływa na ich właściwości fizykochemiczne. Natomiast za tym idą różnice w trawieniu i metabolizmie.
Olej MCT zawiera niemal wyłącznie średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe, w przeciwieństwie do oleju kokosowego, który zawiera głównie (choć nie wyłącznie) długołańcuchowe kwasy tłuszczowe. Wiele osób dosłownie pisze i mówi o oleju kokosowym jakby był on olejem MCT lub przynajmniej był do niego bardzo podobny. Tak jednak nie jest i choć różnice między nimi nie są na pierwszy rzut oka drastyczne, to są one kluczowe dla trawienia i metabolizmu obu tłuszczów.
https://www.damianparol.com/olej-kokosowy/
smacznego


 Mówisz o jakichś oczywistościach - to nie są rzeczy oczywiste. MCT to są kwasy tłuszczowe nasycone  ale nie ma znaku równości między działaniem  MCT (średniołańcucowych), a LCT (długołancuchowych) kwasów tłuszczowych.
Art. Doktora: https://rozanski.li/1253/tluszcz-olej-kokosowy-kokosfett-coconut-oil-jako-skladnik-lekw-pokarm-i-pasza-nieco-o-przemianach-tluszczw/ i cytat z niego: "Tłuszcze podlegają takiej dogłębnej hydrolizie, gdy zawierają w strukturze kwasy tłuszczowe o łańcuchach do 12 węgli (do C12) oraz nienasycone kwasy tłuszczowe. Takie tłuszcze są łatwo przyswajalne dla organizmu i w pełni strawne. Nie wywołują dolegliwości żołądkowo-jelitowych, a ich spożywanie nie sprzyja rozwojowi arteriosklerozy, choroby wieńcowej i zakrzepów oraz marskości i stłuszczenia serca oraz wątroby." - więc również kwas laurynowy tak działa. Łącznie z kwasem laurynowym jest w oleju kokosowym >60% MCT.
Tutaj: http://www.dietaketogeniczna.org/olej-kokosowy-tluszcz-mct-czy-tylko-krem-do-twarzy/ - następny art. z dowodem, że kwas laurynowy ma takie samo działanie jak inne MCT i spełnia kryteria bycia olejem MCT. Podane są odnośniki do literatury na ten temat. Cytat z tego artykułu: "Wraz z kwasem laurynowym wszystkie MCFA składają się na ponad 60% oleju koksowego. W związku z tym olej kokosowy można potraktować jako bardzo dobre źródło tłuszczów MCT". I dodatkowo liczba: "72% spożytego kwasu laurynowego trafiło od razu do żyły wrotnej" - wg tego artykułu. A na stronie zalinkowanej przez Ciebie: https://www.damianparol.com/olej-kokosowy/ - "  średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe wchłaniają się bezpośrednio żyłą wrotną. W przypadku kwasu kaprynowego (C10) i kaprylowego (C8) 95% wchłania się tą drogą5. Natomiast kwas laurynowy (C12) tylko w 25% wchłania się w ten sposób" - ktoś tu nie ma racji. Parol też pisze o podnoszeniu poziomu LDL. Tutaj: https://onedaymore.pl/olej-kokosowy-wlasciwosci-zastosowanie/ piszą (podane odnosniki do literatury), że "Kwas laurynowy podnosi ogólny poziom cholesterolu, ale składają się na to znaczne podwyższenie poziomu cholesterolu HDL i nieznaczne podniesienie poziomu cholesterolu LDL [4 " . O czym pisze Parol? - o tłuszczach nasyconych LCT , ale nie o MCT. Takie drobne niuanse