Nie martw się, ja jestem inżynierem mechanikiem od silników, czyli też ani farmaceutką, ani chemiczką. Jednak w dzieciństwie miałam etap pracowni chemicznej w piwnicy według przepisów z serii książeczek "Chemia dla ciebie" Stefana Sękowskiego. Sąsiad milicjant się zdenerwował i tak ten etap naszych dziejów się zakończył :-)
To, co spożywamy świadomie, z grubsza biorąc, to żywność i lekarstwa. Granica między tymi pojęciami jest bardzo płynna, szczególnie, że żywność jest przecież najlepszym lekarstwem. Nazwijmy lekarstwami to, czego nie spożylibyśmy bez wyraźnej potrzeby medycznej.
Ostatnio pojawiłą się kategoria "suplementów", czyli, ani żywności, ani leku. Zioła raczej zaliczam do lekarstw, chociaż wiele przecież spożywamy jako żywność.
Literatura o ziołach też bywa różna, tak samo, jak i strony internetowe. Dlatego, należy czytać w różnych źródłach i wyciągać wnioski.
Na przykład czytałam o jaskółczym zielu w jednej książce, że jest trujący na równi z szalejem, i przy zbiorach należy zakładać gogle i rękawiczki. Wychodzi na to, że ja nie żyję, moja babcia nie żyje (lamentując, że Pan Bóg o niej zapomniał, a do setki ma już blisko), i pewnie wiele innych osób już nie zyje - przynajmniej tak powinno być według tego opisu.
Niektóre książki mają na celu wystraszyć czytelników - taki sobie ziołowy horror. Zamiast napisać po prostu, że mogą wystąpić uczulenia, straszy się toksycznością. Niektóre informacje po prostu są fałszywe, inne bardzo niepełne, jak ta podana przez Ciebie o aloesie. Aloes nie jest warzywem, to jest zdecydowanie lekarstwo.
Prawdą jest, że trudno jest znaleźć porządne informacje o przeciwwskazaniach dla stosowania jakichś ziół. Prawdą jest, że wiele źródeł daje złudzenie absolutej nieszkodliwości ziół, zapominając o wyrażeniu "w zalecanej dawce".